Header image

IMG_9668.PNG

IMG_9667.PNG

Idag var det julsånger och fackeltåg i Helge Ands ruin, en gammal St Hans tradition som varje år är lika mysig. Det börjar kl 7 när det är kallt och mörkt. Efter det gick jag med Ingrid och hennes lil sis och åt frukost på h10.
IMG_9591.JPG

IMG_9592.JPG

IMG_9593.JPG

Posted by tilde in Dagens craving - (0 Comments)

IMG_9567.PNG

IMG_9568.PNG

IMG_9566.PNG
Imorgon vill jag ha på mig denna outfit. Slitna skinny jeans, klumpiga sneakers och en lång stickad kofta. En perfekt minimalistisk tote från Filippa K och ett drömmigt Eiffeltorn.

Har gjort liknande inlägg mååånga gånger, men för er nya läsare tar vi det igen lite översiktligt.

Mat

Frukost: långsamma kolhydrater + protein. Kroppen står i svältläge under natten och behöver därför återställas på morgonen, kolhydraterna är extra viktiga. Otroligt viktigt att inte skippa frukosten (inte andra mål heller). Förslagsvis fiberhavregrynsgröt med keso, bär, och mjölk (det äter jag VARJE vardagsmorgon) Gillar man inte det så kan man äta osötat fullkornsbröd (gärna surdeg), yoghurt/kvarg/ägg osv…

Mellis: det är bra att äta något litet mellan frukost och lunch så att man håller en jämn intagskurva. Brukar äta en frukt och dricka kaffe.

Lunch: fokusera på sallad, protein och lite långsamma kolhydrater. Kan vara svårt att få till med skolmaten, så vid specialkosten är var jag håller till.

Mellis: Beroende på vad du skall göra senare. Skall du träna? Ät extra kolhydrater. Plugga, sitta still? Satsa på proteinet. Yoghurt, fullkornsbröd, osötad müsli osv, whatever you like.

Middag: Skippa pastan, potatisen eller vad du brukar äta och ät istället kött/annat protein + sallad! På natten behöver man inte energin som kolhydraterna ger.

Eventuellt ett kvällsmellis, t ex frukt och nötter.

Några av de nyttigaste sakerna du kan äta:
Lax, avokado, mandlar, valnötter och andra naturella nötter, sparris, grönkål, spenat, jordnötssmör (osötat), frön, yoghurt/fil, blåbär, kanel.

Ett vanligt misstag folk gör att att ta bort kolhydraterna och framförallt fett, men det hjälper inte. Byt istället ut mot nyttigare varianter. Utan kolhydrater=ingen energi till träning och plugg. Inget fett=ingen mättnadskänsla, vilket kommer göra att du småäter och äter mer utan att du tänker på det.

Träning

Cardio är väldigt bra om man vill förbränna mycket och snabbt. T ex löpning, hoppa rep, alla sorters pulshöjare. Varva med styrka, en muskelgrupp i taget! Det vikigaste är dock att hålla igång.

Och GLÖM INTE att sova minst 8h varje natt. Också en viktig del.

IMG_9491.PNG
Jag älskar sådana här stickade tröjor med ”julmotiv”! Nu tycker jag att det är det dags för snö, varm choklad och saffransskorpor i den här gosisen.

Spend vs save

Posted by tilde in Mode - (1 Comments)

Byxor + blus från Fendi, 4895 kr + 9295 kr

Byxdress från H&M, 499 kr.

Filmtips

Posted by tilde in Allmänt - (0 Comments)

Det är dags att se en av mina favoritfilmer om ni inte gjort det, nämligen Midnatt i Paris. Jag fascineras lite extra av två tidpunkter i vår historia, Paris under franska revolutionen (Se: Marie Antoinette) samt Paris i mellankrigstiden på 1920-talet. Den här filmen av Woody Allen är en film som utspelar sig både i nutid och på 20-talet, top notch miljöer och fina scener samt alla de mest fascinerande personer som har bidragit en hel del till vår kulturhistoria. Tips tips tips!!



Jeansskjortan fortsätter att briljera, speciellt tillsammans med ännu mer jeans.

IMG_9353.PNG

Tips

Posted by tilde in Mat - (0 Comments)

Är du som jag, vill inte äta smör men tröttnat på Philadelphia? Testa avokado! Nyttigare och mer mättande. För att göra det lite roligare kan du även lägga till spetspaprika, örtsalt och pumpafrön.

IMG_9453.PNG



Meet…

Posted by tilde in Allmänt - (0 Comments)

…min vän Lova! Ni har länge velat veta mer om mina vänner och nu är det dags.
Lova är 16 år och gillar ridning, softa människor och är galen i många serier samt filmen Divergent. Hon kan inte leva utan musik och bloggar, precis som jag (lovadan.blogg.se). In och kika!

IMG_9406.JPG

IMG_9404.JPG

IMG_9403.JPG

IMG_9407.JPG

IMG_9405.JPG