Svar

Anonym:

Hej Tilde! Jag undrar om du kanske skulle kunna göra att inlägg här med lite tips hur man kan gå ner i vikt on man inte har tillgång till ett gym och man kan bara gå och inte springa pga skador.. Vad ska man ärta och sånt! Vilken mat som hjälper till när man vill gå ner runt 10 kilo! Det hade vart super snällt, tack på förhand! Älskar din blogg!

Svar: Hej! Du har kommit till rätt person. Om du vill att viktnedgången skall gå snabbt så ska du skippa mjukt bröd överhuvudtaget och köra på knäckebröd. Men det är lite extremt, du kan gott äta surdeg och fullkornsbröd med gott samvete. Skippa smöret och ät istället philadelphiaost/keso/vanlig ost och någon god grönsak.
Här får du några tips på bra måltider.

SLARVA ALDRIG MED FRUKOSTEN! Det är då det blir fel. Du skall få i dig 1/4 av allt du tänker äta under dagen till frukost. Fokusera på långsamma kolhydrater och proteiner, tex fiberhavregrynsgröt med keso, bär, mjölk och ett ägg eller kvarg med müsli och bär, 2 fullkorns mackor och ett äpple.

Till lunch skall du fokusera på grönsaker, bönor, långsamma kolhydrater och en proteinkälla. Tex en sallad bestående av quinoa, kyckling, edamamebönor, tomat, gurka, avokado, sallad.

Till middagen skall du vara försiktig med kolhydrater eftersom att du inte behöver så mycket energi på kvällen, fokusera istället på grönsaker, bönor, linser och protein som fisk, kyckling eller annat magert kött.

Försök att dricka minst 2L vatten/dag.

Rör på dig så gott det går så kommer det gå jättebra! Gå raska morgonpromenader innan frukosten om du kan, det är superbra. Du kan ju också ladda hem några bra träningsappar för mage, armar och allt annat som du kan träna utan problem! Man kommer tyvärr inte lika långt om man inte tränar…

Vad det gäller cravings för tex chips och godis finns det alltid ersättare, här är mina:
Chips – Reneé Voltaires kryddiga bananchips (de smakar verkligen inte banan)
Lakrits – Reneé Voltaires fiberlakrits
Godis – lite sötare frukter, typ jordgubbar, vindruvor, ananas körsbär, vattenmelon osv.
Choklad – Carobbars eller choklad sötad med stevia. Mörk choklad är också okej ibland!
Läsk – Celsius/ cola light/ cola zero

Om du verkligen vill ha en påse godis, ät den efter maten så vill du automatiskt ha mindre! Om du äter bra 80% så spelar de resterande 20% ingen roll.

Hoppas du blev nöjd med svaren och lycka till!!

 

Tova:

Hej! Vad har du funderat på att gå på gymnasiet? Jag vet att du har ett år kvar, men så spännande! Du som är så bra på mode och styling kanske ska gå design? :-)

Svar: Hej! Jag har faktiskt tänkt att gå ekonomi. Jag är inte så intresserad av att göra kläder, bara köpa dem och kombinera dem på olika sätt :)

En reaktion till “Svar”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *